HERE ARCHITECTURE
modern
contemporary
at one time
gallery&installation
site specific
nico ventura
news
contact us
TODAY'S EVENTS


CENTRE POMPIDOU

MUSEUM: MODERN AND CONTEMPORARY COLLECTION
Paris, through 31 12 2022


MOMA NEW YORK

REUSE, RENEW, RECYCLE RECENT ARCHITECTURE FROM CHINA
New York, through 04 07 2022


PALAZZO DELL’AGRICOLTORE PARMA

MIKE NELSON THE HOUSE OF THE FARMER
Parma through 12 06 2022


TATE MODERN LONDON

YAYON KUSAMA: INFINITY MIRROR ROOMS
London, through 12 06 2022


PALAZZO DUCALE VENEZIA

VENETIA 1600 NASCITE E RINASCITE
Venezia, through 25 03 2022


SWCAC SHENZHEN

GAETANO PESCE: NOBODY’S PERFECT
Shenzhen, through 27 02 2022


MAXXI ROMA

AMAZÔNIA SEBASTIÃO SALGADO (L. Wanick)
Roma through 22 02 2022


NEUE NATIONAL GALERIE BERLIN

ALEXANDER CALDER, MINIMAL MAXIMAL
Berlin, through 13 02 2022


PUNTA DELLA DOGANA VENEZIA

BRUCE NAUMAN CONTRAPPOSTO STUDIES (C. Basualdo, C. Bourgeois)
Venezia. through 09 01 2022


ADI DESIGN MUSEUM

ADI DESIGN INDEX 2021
Milano through 07 11 2021


KUNSTHALLE ZURICH

MUSEUM EXTENSION BY DAVID CHIPPERFIELD
Zurich, 11 10 2021


LOS ANGELES

ACADEMY MUSEUM OF MOTION PICTURE BY RENZO PIANO
Los Angeles since 10 2021


MKM DUISBURG

EXTENSION BY HERZOG&DE MEURON
Duisburg, since 09 21


PALAZZO DELLA RAGIONE BERGAMO

ERNESTO NETO MENTRE LA VITA CI RESPIRA
Bergamo through 26 09 2021


PINACOTECA AGNELLI

LE COBUSIER (C. Chironi
Torino, 27 04 - 05 09 2021


NEUE NATIONALGALERIE BERLIN

REOPENING BY DAVID CHIPPERFIELD ARCHITECTS
Berlin, 22 08 2021


LVMH PARIS

REFURBISHMENT BY SANAA
Paris, since 06 21


KOUDOUGOU

INSTITUTE OF TECHNOLOGY by KĖRĖ ARCHITECTURE
Koudougou 06 21


MFAH HOUSTON

MUSEUM ADDITION BY STEVEN HOLL
Houston since 2021


TRIENNALE MILANO

SAUL STEIBERG
Milano 15 10 2021 -13 03 2022


VENEZIA

PONTE DI RIALTO RENOVATION
Venice, 09 2021


ARLES

LUMA ARLES BY FRANK O. GEHRY
Arles, 26 06 2021


THE MUSEUM OF ART, KŌCHI

KENZO KUMA
Kōchi, trough 26 09 2021


KÖLN

BAN EDUCATIONAL LANDSCAPE BY GERNOT SCHULZ
Köln 06 2021


SHANGHAI

WEST BOUND MUSEUM BY DAVID CHIPPERFIELD
Shanghai, 10 2019
TORINO

“(Nella mostra, Le Corbusier, viaggi, oggetti e collezioni) già l’infilata delle pipe e degli occhiali tondi fa intendere ciò che vedremo è una parte del mondo degli oggetti che Le Corbu insieme alla moglie Yvonne custodiva nel suo appartamento parigino. Terminato nel 2018, il restauro della casa restituì custodite in scatole una serie di objects à rèaction poètique: ossi di macelleria, teschi di animali, conchiglie, pezzi di legno e ferro, sassi che ora sono ben visibili dentro le grandi teche in mostra. Insieme alle fotografie, riviste e depliant, ai vasi e alle brocche in ceramica e in terracotta provenienti da un po’ tutte le parti del mondo, alle sculture africane e alle statuette antropomorfe. (Assieme a disegni originali, come la pianta di Ville Savoye e la sezione della "La Voiture", ndr) ci riporta alla conferenza di Torino (1961). Per “ottenere lo splendore delle forme, lo splendore delle materie” non occorre alcuna scienza, ma solo il “sentimento in sé”. La preferenza per il béton brut e il mattone, l’uso dei muri solo se necessari, l’aver tolto di mezzo la facciata e i fregi per assicurare un “dispositivo standard” semplice ed efficiente per l’abitare e per il lavoro, sono ciò che persuade “le dee a scendere dall’Olimpo con le loro ali” .
Il MANIFESTO, 25 07 2021
VENEZIA

Venetia 1600: obiettivo della mostra: provare come Venezia, sconfitta dagli incendi, dalla peste, dai nemici esterni, si sia sempre risollevata, cosa che può fare anche oggi, reagendo alle acque alte, al turismo di massa, allo spopolamento. La mostra, sotto la direzione scientifica di Gabriella Belli, curata da F.Ilchman, R. Echols, A. Bellieni, G. Martino, P.L. Pizzi (con M. Gasparoni), si snoda lungo dodici sale dell’appartamento del doge. (…) Dieci sale (ndr) dall’introduzione con mappe e vedute storiche di Jacopo de Barberi e Carpaccio a Venezia la capitale dell’arte contemporanea, con dipinti di Vedova e Santomaso e progetti di Wright e Le Corbusier”. Il MANIFESTO, 19 09 2021
NEW YORK

Reuse, Renew, Recycle: Recent Architecture from China highlights their commitment to social and environmental sustainability. The exhibition presents eight projects that speak to a multiplicity of architectural approaches —from the reuse of former industrial buildings, the recycling of building materials, and the reinterpretation of ancient construction techniques, to the economic rejuvenation of rural villages and entire regions. The architects featured in this exhibition have championed small-scale interventions that seek to meaningfully engage with the preexisting built environment and established social structures. “As with any new generation,” Beijing-based architect Zhang Ke has observed, “you start by going back to the original questions, back to the basics, to rethink and re-ask how architecture of our time could be.” https://www.moma.org/calendar/exhibitions/5342
PARIS

«La Samaritaine rouvre ses portes . En dépit de recours, le permis de construire du projet dessiné par Kazuyo Sejima et Ryue Nishizawa, a été délivré en 2015. Six ans de travaux ont suivi.
Ce bâtiment Art nouveau mâtiné d’Art déco (héritage du magasin créé en1870) s’est transformé de bazar populaire, tel que le voulait encore la famille des anciens propriétaires à la Libération, On trouve tout à la Samaritaine, en vitrine du luxe français pour touristes argentés, tel que le rêve aujourd’hui le groupe LVMH, qui l’a acquis en 2001. Cette métamorphose raconte en creux la mue sociologique de la capitale. Déjà dès mars 1972, Le Monde a pris acte que « la surface de vente des hypermarchés devrait dépasser, cette année, celle des grands magasins». En juin 2005, LVMH annonce la fermeture du magasin et le lancement d’importants travaux, officiellement pour des raisons impérieuses de sécurité. C’est là le début d’un interminable feuilleton. Initialement prévu pour six ans, le chantier va en durer seize et coûter 750 millions d’euros. Il oppose successivement le groupe LVMH aux anciens propriétaires, puis à des associations de riverains ou de défense du patrimoine. La copie sera revue à l’infini pour aboutir à ce qu’il est aujourd’hui, avec un palace, un magasin de grand luxe mais aussi des bureaux, des logements sociaux et une crèche.» LE MONDE, 18/22 06 2021
ZURICH

The vast new cube of Kunsthalle Zurich designed by David Chipperfield, opposite the original building on a central square, more than doubles the museum’s exhibition space to display masterpieces from a private Swiss collection. But critics say the works are tainted by the source of their owner’s wealth. An air atrium leads to a newly installed garden, and marble staircase takes visitors to spacious gallery bathed in filtered daylight to admire many masterpieces. These works one belonged to E.G. Bührle, died in 1956, but those dark legacy haunted the opening of the new 220 million extension. Altough it is long been know that Bührle made his fortune by selling arms to Nazi Germany. E. Keller, two weeks before the opening , published an essay about Kunsthalle Zurich: The contaminated museum THE NEW TORK TIME 11 10 2021
BERLIN

“The Neue Nationalgalerie in Berlin is making an impressive return to the international museum scene. After years of renovation behind closed doors, the iconic building by Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969) was reopened with a ceremony on Saturday. The architect created the striking building made of glass and steel at the end of the 1960s as a museum for the art of the 20th century. The team of British star architect David Chipperfield renovated the museum to the ground from 2016 onwards and repaired it for 140 million euros. "Our job was to reinvigorate the spirit of the building," said Chipperfield. The renovation work remains invisible “as long as we don't make a mistake”. Berlin's Governing Mayor Michael Müller (SPD) recalled the historical dimension of the building. Shortly after the Wall was built, the Neue Nationalgalerie stood in the west of Berlin “with the transparent facade for new beginnings and progress, avant-garde and modernity, openness and internationality”. The Neue Nationalgalerie opens to the public on this Sunday with three exhibitions. With “The Art of Society 1900-1945”, a permanent exhibition with key works from the Nationalgalerie's collection of around 1,800 works will attract visitors until July 2023. In the main hall are in the exhibition “Alexander Calder. Minimal / Maximal ”works by the American sculptor can be seen until February 13th. Calder (1898-1976) is also connected to the building through his work "Têtes et Queue" from 1965, which was erected for the opening of the Mies building and can be found again on the terrace of the museum. With “Rosa Barba. In a Perpetual Now “is the third exhibition dedicated to the Berlin-based artist. She also chose a reference to the architecture for the arrangement. The steel construction is based on the floor plan of Mies van der Rohe's Brick country house”. BERLINER ZEITUNG 21 08 2021
LOS ANGELES

“As a shrine to the Oscars and, more important, a tribute to the movies, the new Academy Museum’s is at its best when it sidesteps the obvious.
Renzo Piano
never implemented his full LACMA plan. His Academy Museum gave him another shot at this corner of L.A.
The rutted road to long-awaited premiere was marked by behind-the-scenes infighting, financial woes, ousted leaders and a racial reckoning.” LOS ANEGELES TIME 21 09 2021
ROMA

“La messa in opera di una polifera al di sotto del livello stradale ci offrì l’occasione per studiare il Pantheon augusteo , scoprendo che aveva la medesima planimetria di quello di Adriano, verso il quale guarda. Il diametro di 41 mt coincide inoltre con quello del terzo muro del sepolcro imperiale. (…) Le due strutture sono strettamente collegate . Distano mezzo miglio romano, 739 mt,. Lungo il percorso predisposto tre il 29 e il 9 a.C furono edificati anche l’Ara Pacis e la Meridiana. Ne risultò una direttrice sacra. (…) L’ocolus aperto sul Patheon misurava 9 mt, come la cupola del Mausoleo. I raggi del sole penetravano al suo interno circa 15’ prima del mezzogiorno solare, perché l’edificio è orientato di 4° verso ovest. Da qui Augusto, percorrendo mezzo miglio, aveva 16’di tempo per raggiungere il Mausoleo, orientato sull’asse nord-sud, e vedere il sole entrare sulla sua tomba. (…) Il progetto Urbis et Civitas, con capofila Francesco Cellini” prevede che il Mausoleo si raccordi con il livello della città moderna: un imponente invaso scenderà così verso la piazza antica, attraverso due scalinate, dalle chiese di San Rocco e di San Carlo”. Il MANIFESTO, 23 01 2021
MOSUL

“In Iraq, UNESCO started in 2021 the Phase 2 of the project “Job Creation through Technical and Vocational Education System Strengthening & Labour Market Linkages ” aiming to help creating sustainable jobs in a country where unemployment rates are high, and more than half of unemployed people are young people. Based on the results of the ‘Reforming TVET in Iraq’ project phase 1, the phase 2 will strengthen the Ministry of Education and its Directorates and the Ministry of Higher Education and Scientific Research systems for managing the quality of Technical and Vocational Education to ensure increased employment of graduates, better labour market alignment and the active participations of the Private sector”. https://en.unesco.org/baghdad/tvetII
NEW YORK

“Xavier Salamon si è dovuto misurare con una collezione illustre, al centro dei riti e delle tradizioni cari al beau monde newyorkese (in precedenza un palazzo residenziale di stile eclettico rinascimentale costruito tra la V Avenue e la 71th Street nel 1914, ndr). Decide di trasferire la collezione da una sontuosa residenza della Gilded Age in un contenitore inatteso: la ‘scatola brutalista’ di Marcel Breuer nata per ospitare il Whitney Museum” nel 1966 (successivamente 2015 trasferitosi in una nuova architettura disegnata da Renzo Piano al 99 Gansevoort Street, ndr).” L’allestimento “fa rimare le pareti graffiate di quell’elegante monolite con le superfici gibbose dei Rembrandt, con gli spalti intatti del Cinquecento fiorentino” e a detta dello steso Salamon, è stato realizzato a partire “da una ‘cappella’ per il San Francesco di Giovanni Bellini che volevamo associata ad una delle celebri finestre del museo”: il tema del quadro è la luce!”. (la ‘cappella’ è un stanza con soffitto a cassettoni, pavimento a piastrelle, muri tutti in cemento, la finestra è rettangolare a tutto spessore con vetratura in diagonale verso Bellini, ndr). “Non abbiamo voluto introdurre colori estranei alla gamma dei bianchi e grigi, così predominanti: in maniera analoga ci siamo prefissati di rispettare i materiali originali”.
Il MANIFESTO, 04 04 2021
VENICE

“Although the exhibition 17th International Architecture Biennale” had been planned before the coronavirus swept the world, Sarkis”, a Lebanese architect and dean of architecture at the Massachusetts Institute of Technology, said that it spoke to a series of longstanding global issues — climate change, mass migration, political polarization and increasing social, economic and racial inequalities — that had contributed to the virus’s global spread. (…) Visitors expecting to see room after room of displays using the traditional language of architecture — scale models, prototypes and drawings — had come to the wrong place. Instead, many featured projects were more like conceptual flights of fancy than plans for built environments: There were whimsicalbird cages, a bust of Nefertiti made in beeswax and a chunky oak table designed to host an interspecies conference. There were projects that would have been at home in a school science fair”, like proposals to feed the world with microalgae or to explore the relationship between nature and technology using a robotic arm (..)The issue of coexistence between people and other life-forms was also explored.” THE NEW YORK TIMES, 02 06 2021
LONDON

“The Japanese artist Yayon Kusama turns her visual hallucinations into a flaring and dimming clockwork universe” (…) In her larger, the walk-through Infinity Mirrored Room – Filled with the Brilliance of Life, little hanging lights glow and dim as they cycle through their programmed sequence of colour changes. My cheapo garden fairy lights do that too, even when I don’t want them to. As well as mirrors and a walkway, reflecting pools of water redouble the confusion. The mechanics of Kusama’s looking-glass theatres snag me, but not in particularly interesting ways”. THE GUARDIAN, 17 05 2021
MATOSINHOS

“«L’ Escola de Porto è caratterizzata- disse Siza- dalla correttezza e dall’uniformità». Se il Salzarismo era stato una sorta di postmodernismo precoce, si comprende quanto il miesiano less is more era una ventata di aria fresca. (…) Dal desiderio di scoprire una modernidade portoguesa, la ricerca di Souto de Mura detterà alcune semplici regole: «omettere è più importante che proporre, limare e rasare è più importante che disegnare, la semplicità più importante del complesso»”.
IL MANIFESTO, 14 06 2020
NEW YORK

“Few art works sold in the past few years have drawn as much attention as “Comedian” by the Italian artist Maurizio Cattelan, in part because, despite its price and ironic humor, it is at its heart a banana that one tapes to a wall. (…) Now the work’s aesthetic merit is being reinforced by the Guggenheim Museum in Manhattan, which is accepting it into its collection as an anonymous donation. (…) In fact, “Comedian,” as sold, does not include a banana or tape. What one buys is a “certificate of authenticity,” a surprisingly detailed, 14-page list of instructions, with diagrams, on how the banana should be installed and displayed. (…) “Of all the works I have to confront, this is probably one of the simplest,” Ms. Stringari said. “It’s duct tape and a banana,” she added”. THE NEW YORK TIMES, 18 09 2020
MILANO

“Un campus metropolitano di 35 mila mq con pareti trasparenti. Con un parco aperto fino a tarda ora” e un centro sportivo disponibile alla città. “un’anima tecnologica con aule che comunicano con l’esterno attraverso app e QR code (…) un complesso avveniristico da 150 milioni di euro con sedie che costano fino 1500 euro. «Alcuni edifici storici milanesi sono caratterizzati da cortili e portici – sottolineano Sejima e Nirishizawa- Questi elementi sono stati introdotti nel progetto, consentendo l’integrazione tra gli edifici dell’università e il parco». Il tutto però, reinterpretato con lo stile inconfondibile dei Sanaa: edifici curvi e linee morbide”.
LA REPUBBLICA, 25 11 2019
CAMERI

"Abbattere l’ex filatura Bossi di Cameri non è la soluzione secondo il maestro Lodovico Meneghetti, che contribuì a progettarla. I lavori realizzati nel 1968-69 furono gli ultimi a firma dello studio di architetti associati (Vittorio Gregotti, Giotto Stoppino), morto nel 2011. I tre professionisti fondarono il primo studio a Novara nel ’53 per poi trasferirsi a Milano". LA STAMPA, 03 06 2020
HAMBURGER BAHNHOF
FOR JOSEPH BEUYS IT ALL STARTS FROM LANGUAGE
Hamburg, through 19.09.2021


CENTRE POMPIDOU

LA DATION FRANÇOIS MORELLET
Paris 09 06 – 11 08 2021


PARQUE DEL RETIRO, PALACIO DE CRISTAL

PEP AGUT
Madrid, 22 04- 29 08 2021


SFMOMA

OFF THE WALL
San Francisco, 06 03- 22 08 2021


GUGGENHEIM BILBAO

OLAFURN ELIASSON: IN REAL LIFE
Bilbao, through 04 04 2021


METROPOLITAN MUSEUM NEW YORK

MAKING THE MET 1870-2020
New York, 29 08 2020 – 03 01 2021


PILOTTA PARMA

FORNASETTI THEATRUM MUNDI
Parma, 03 06 2020- 14 02 2021


ARCHITECTURAL REVIEW

Entries for the W Awards
now open Dead line 27 November 2020


PALAZZO DELLA RAGIONE BERGAMO

DANIEL BUREN PER BERGAMO
Bergamo through 01 11 2020


BERN KUNSTHALLE

P. MCARTHUR, “KUNSTHALLE_GUESTS GAESTE.NETZ.5456”
Bern 15 08-04 10 2020


CENTRO PORTUGÉSE DE ARQUITECTURA, MATOSINHOS

SOUTO DE MOURA, PROJECTOS, OBRAS
Motosinhos, through 06 09 2020


BERLIN JUEDISCHES MUSEUM

JÜDISCHE GESCHICHTE UND GEGENWART IN DEUTSCHLAND
Berlin 23 08 2020 (riopening)


GENOVA

INAUGURATION NEW BRIDGE BY RENZO PIANO
Genova, 03 08 2020


MILAN

BOCCONI UNIVERSITY BY SANAA
Milan 11 2019


MILANO

FURLA MILANO BY DAVID CHIPPERFIELD
Milan 16 10 2020


TRIENNALE DI MILANO

ENZO MARI IS ENZO MARI (H. Obrist)
Milano 17 10 2020 - 12 10 2021


CENTRO DE ARTE REINA SOFIA

MONDRIAN Y DE STIJL (H. Janssen)
Madrid 11 11 2020 - 01 03 2021
BERLINO

Una ripida scalinata conduce alla nuova mostra permanente nel Museo Ebraico. Le lettere latine ed ebraiche vengono proiettate sui gradini e queste vengono combinate per creare nomi di luoghi sempre nuovi: Worms, Speyer, Hannover, Berlino. E questo ti porta effettivamente all'argomento, alla prospettiva di questo spettacolo: la storia degli ebrei in Germania, il loro presente, in un ambiente che non è ebraico. Una vita ebraica nella diaspora che spesso è una vita in due parti, un'identità in due parti. È una storia di attrazione e repulsione che viene raccontata qui, così come di persecuzioni e violenze ancora e ancora. La mostra segue la cronologia, dagli inizi attraverso il movimento di emancipazione dell'Illuminismo e il suo fallimento fino ai giorni nostri. Ma questo è rotto ancora e ancora. Attraverso la spettacolare sound room, ad esempio, in cui si può ascoltare musica ebraica da colonne di metallo e in stanze create da fili metallici: sonagli di Purim, canti nuziali. Dalla sala dello Shabbat, divisa a metà, in cui si sentono i rumori del traffico e lo squillo dei cellulari, e in una stanza in cui tutto tace. La sala “Catastrofe” è il cuore della nuova mostra. La tua spina dorsale. E soprattutto le bandiere di carta bianca alte un metro su cui sono elencate le 962 ordinanze emanate contro gli ebrei dal 1933 in poi. La nuova mostra osa essere più presente, è dedicata al periodo successivo al 1945. Il focus è sulla riparazione, il rapporto con Israele e l'immigrazione degli ebrei di lingua russa. BERLINER ZEITUNG, 18 08 2020
PARMA

Tra passato e presente scatta il cortocircuito. E la sfida per il visitatore è cercare Fornasetti (1913-1988) mimetizzato tra i tesori della Galleria Nazionale (…) Se negli anni ’50 la ricerca di arte aveva già messo d’accordo arte e mercato in una idea di design democratico, significa che il suo guizzo anticipò la cultura democratica della factory statunitense. Dunque pop prima del pop”. LA REPUBBLICA, 13 06 2020
NEW YORK

“With the passing of Milton Glaser on Friday, his 91st birthday, New York lost a favorite son. Over seven decades, he produced an uncountable quantity of high-impact graphic imagery: first at Push Pin Studios, the countercultural and politically engaged design firm he established with Seymour Chwast and others; later at New York magazine, which he co-founded; and then as an independent designer whose experience never hardened into a signature style. Mr. Glaser’s designs could be amusing, even outright comic, but his wit and invention were undergirded by a profound seriousness about the history of art and the power of design. Here we’ve collected some highlights from his epically eclectic oeuvre, where Dürer mingled with Duchamp, Islamic ornament with African textiles — all with a vibrancy that was unmistakably New York. I❤️ NY Concept Sketch, 1976 In the back of a taxi, Mr. Glaser scrawled a preliminary sketch for a new civic logo on the outside of a torn envelope, its four characters not yet resolved into its familiar square.
THE NEW YORK TIMES, 30 06 2020

SCUDERIE DEL QUIRINALE
RAFFAELLO
(M.Faietti, M.Lanfrancon)
Roma, 02 06 2020 - 30 08 2020



SERPENTINE PAVILLON COUNTERSPACE
London, 11 06 2020 - 11 10 2020


BIENNALE DI VENEZIA
17. ESPOSIZIONE DI ARCHITETTURA HOW WILL WE LIVE TOGETHER? (H. Sarkis)
Venezia, 22 04 2021 - 21 11 2021


MOMA

JUDD
(A. Temkin and others)
New York, through 01 09 2021



MUSEUM NEW YORK
AMO/REM KOOLHAAS:
COUNTRYSIDE, THE FUTURE
New York, on line 20 02 2020-14 08 2020


MAXXI

GIO PONTI: AMARE L'ARCHITETTURA
Roma, 27 11 2019 - 27 09 2020


PHILADELPHIA MUSEUM OF ARTS

DESIGNS FOR DIFFERENT FUTURES
(K.B.Hiesinger)
Philadelphia, 22 10 2019 - 08 03 2020


GAGOSIAN NEW YORK

RICHARD SERRA: REVERSE CURVE
New York, 17 09 2019-01 02 2020
ROMA

Dal grattacielo Pirelli di Milano alla Scuola di matematica de la Sapienza a Roma fino alla Concattedrale di Taranto, i grandi magazzini De Bijenkoef di Eindhoven, il Denver Art Museum e lIistituto di cultura italiano a Stoccolma. Senza scordare i tanti oggetti di design da lui concepiti: poltrone, sedie maniglie, ed anche sanitari. Il Maxxi celebra il genio italiano dell'architettura Gio Ponti. E lo fa con una mostra dal profilo internazionale esposta alla Galleria 5 del Museo nazionale delle arti e dell'ar-chitettura del XXI secolo di Roma. LA REPUBBLICA, 26 11 2019
VENEZIA

Alla presentazione via streaming da Boston (prima che l’apertura fosse riprogrammata al 29 Agosto) , Sarkis, Dean of the School of Architecture and Planning del MIT aveva dichiarato: «abbiamo bisogno di un nuovo contratto spaziale, in un contesto caratterizzato da divergenze politiche sempre più ampie e da disuguaglianze economiche sempre maggiori, chiediamo agli architetti di immaginare spazi nei quali vivere generosamente insieme». L’interrogativo del titolo “How will we live together?” propone la questione in termini problematici. La mostra organizzata in cinque “scale” presenterà progetti «che spaziano dall’analitico al concettuale , dallo sperimentale al collaudato e all’ampiamente diffuso». Cfr. LA REPUBBLICA, 28 02 2020
VARANASI

E’ in corso un progetto di sventramenti urbani destinati a riconvertire un intero quartiere di Varanasi. Una spianata demolisce un labirinto di strade, negozi, abitazioni, moschee per produrre una relazione inedita del Tempio D’Oro di Kashi Vishwaunath con tre ghat, le scalinate che portano i fedeli hindu al lavacro del Gange. Dichiarato dal Modi come liberazione del dio Shiva, ha suscitato non solo la paura della comunità islamica e le difficoltà degli abitanti costretti a traslocare, ma anche il disagio di alcuni intellettuali hindu che vedevano in quel intreccio di strade e di abitanti un tratto distintivo del centro di Varanasi. Sembra un progetto politico di affermazione hindu, che forse nasconde una vasta speculazione edilizia. Cfr. LA REPUBBLICA, 18 01 2020
NEW YORK

La monografica di Judd “si presenta come il primo vernissage ‘di peso’ dopo la conclusione del rinnovo del MoMA elaborato da Scofidio+Renfro (…) deve essere sembrata impresa di non poco conto allo staff curatoriale del MoMA che si è proposto di dedicare a Judd un’iniziativa ambiziosa per ripercorrerne l’ouvre sull’arco intero della sua attività”. Tanto più che, come è noto, Judd aveva contestato il sistema museo americano e “non aveva risparmiato neppure la ressa di visitatori”. Aperta il 12 Marzo e chiusa il 19, offre oggi nelle quattro sale deserte “l’esperienza desolata di una flanerie ‘da remoto’ negli ambienti bianchi del MoMA un’inattesa verifica ermeneutica”.
IL MANIFESTO 5 Aprile 2020
PHILADELPHIA

“Museum curators are promoting the view that conspicuous consumption is bad for the planet, that luxury items exclude those who can’t afford them, and that designers need to acknowledge differently shaped and differently abled bodies. Current shows are meant to provoke conversation, not admiration”. NEW YORK TIMES 21 2020
NEW YORK

“Countryside, The Future will explore radical changes in the rural, remote, and wild territories collectively identified here as “countryside,” or the 98% of the Earth’s surface not occupied by cities” https://www.guggenheim.org/exhibition/countryside



MUSÉE DE LOUVRE
LEONARDO DA VINCI
(V.Delieuvin, L. Frank)
Paris, 24 10 2019- 24 02 2020


MOMA

EXPANSION (Arch. D. Scofidio+Renfro)
REOPENING
New York 21 10 2019


MOCA SAN FRANCISCO

OPEN HOUSE: GALA PORRAS-KIM
(G. Porras-Kim, B. Barcena)
San Francisco, 17 10 2019-11 05 2020


CENTRE POMPIDOU

CALAIS. TÉMOIGNER DE LA « JUNGLE »
Paris, 16 10 2019-24 02 2020


GRONINGER MUSEUM

THE WORLD OF ALESSANDRO MENDINI
Groninger, 12 10 2019- 05 05 2020


MoLI

OPENING
DUBLIN 21 09 2019


CENTRE POMPIDOU

GALERIES DU 20E SIÈCLE
Paris, 22 05 2019-24 02 2020


MOCA SAN FRANCISCO

OPEN HOUSE: ELLIOTT HUNDLEY
San Francisco, 14 04-16 09 2019
DUBLIN

Exploring MoLI (say it out loud, and think of Molly Bloom is the idea) ahead of its opening, there are plenty of things to spark. An immersive audio visual installation, A Riverrun of Language, presents Irish writing from the earliest times, through recorded readings and projections. Dear Dirty Dublin maps Joyce’s city through sculpture and film, and a series of temporary exhibitions will focus on individual writers, starting with Kate O’Brien, curated by her grand-niece, actress Kathy Rose O’Brien. THE IRISH TIME, Fri, Oct 4, 2019
NEW YORK

“At any given moment, there will be something new to see.” This is the promise made by director Glenn D. Lowry when MoMA reopens with an expanded campus in October 2019. Designed by architects Diller Scofidio + Renfro in collaboration with Gensler, the expansion will feature additions including the David Geffen Wing; the Marie-Josée and Henry Kravis Studio for performance, process, and time-based art; the Paula and James Crown Platform, an innovative educational space; and free street-level galleries to better connect the Museum to New York City. All told, exhibition space will increase by 30 percent, allowing for more of the collection to be shown at any one time. “The real value of this expansion is not just more space, but space that allows us to rethink the experience of art in the Museum,” Lowry explained. The expansion has not just been imagined in terms of square footage or gallery space, but as an expansion in ways of thinking. https://www.moma.org/interactives/moma_through_time/2010 /moma-reopens/

MoMA’s Art Treasure, No Longer Buried The riches of the collection extend to its inaugural exhibitions. Give the curators an A+ for effort — and wait. This is just the beginning. By Roberta Smith
NEW YORK TIMES OCT 17, 2019

MoMA Reopening: Everything You Need to Know Monday: MoMA is bigger and more demanding. It's also more fun, says our art critic: Azi Paybarah
NEW YORK TIMES OCT 21, 2019
SAN FRANCISCO

MOCA will begin this new exhibition series with Open House: Elliott Hundley. Multimedia artist Elliott Hundley will explore the architecture and origins of collage, exploring how the visual and material logic of this technique has informed artists in MOCA’s collection, as well as his own practice. Open House: Elliott Hundley is organized by Elliott Hundley and Bryan Barcena, Assistant Curator and Manager of Publications, with Karlyn Olvido, Curatorial Assistant, The Museum of Contemporary Art, Los Angeles.
The second iteration of this exhibition series will be Open House: Gala Porras-Kim. Gala Porras-Kim’s practice explores how the history of art is built from remnants and fragments of information from the past. More specifically, she explores how our indexes or records are often flawed or willfully misdirected, and how these gaps and lapses in human knowledge have supported colonialist endeavors and global inequality. https://www.moca.org/exhibition/open-house-elliott-hundley
PARIS

L'exposition (CENTRE POMPIDOU) explore la situation des réfugiés et des exilés installés dans un camp situé aux abords de la ville de Calais, surnommé la « Jungle », avant son démantèlement en octobre 2016. Et ce, à travers trois approches : celle de l’artiste Bruno Serralongue et son projet documentaire Calais (2006-2018), les clichés de l’Agence France Presse diffusés par les médias, et les témoignages des anciens habitants de la « Jungle ». Conçue comme une expérience et une approche comparative, elle permet d'interroger les différentes fonctions de l’image, ses rôles et ses statuts. https://www.centrepompidou.fr/fr/lib/Expositions
BERLINO

"Mezzo milione di tedeschi e austriaci scapparono dal nazismo. La Germania li ricorda con un omaggio ai geni in fuga. (...) E così la capitale che più di ogni altra è abituata a mostrare al mondo le cicatrici del Novecento, Berlino, ha deciso di dedicare finalmente un museo a questo importante pezzo di storia. (...) Entro il 2025 i terreni intorno alla Anhalter Bahnhof la vecchia stazione sud di Berlino da cui partivano i treni per l'estero ma anche per Auschwitz, ospiterà 4.000 mq di video e documenti." LA REPUBBLICA 13 05 2019
VENEZIA

"L'artista si è fatto un po' cronista del presente e intorno alla Biennale si respira un clima millenaristico. A tener banco sono le nuove paventate apocalissi: quelle per mare dei migranti, quella generata dal surriscaldamento climatico e quelle innescabili da totalitarismi sanguinari che innalzano muri e provocano esili. I 70 artisti invitati alla mostra May You live in Interesting Times, circa 20 nord americani e molti afro-asiatici, presentano quasi tutti un'opera ai Giardini (parte A) e una seconda all'Arsenale (parte B). La divisione tra lato A e lato B non è chiara; dipende anche dalla dimensione delle opere: è la prima volta che viene sperimentata. All'Arsenale sembra che Rugoff voglia negare lo spazio allestendo le opere intorno a grandi pannelli di legno che impediscono di vedere la prospettiva." CORRIERE DELLA SERA 07 05 2019
GERMANY

"A break with traditional ideas and old ways of life, and a new way of thinking in art, architecture, education and society: when Walter Gropius founded the Bauhaus in 1919, he established a school of design which still inspires today. In keeping with its motto "Thinking the World Anew", the Bauhaus Association 2019 will join regional, national and international partners in facilitating a rediscovery of the Bauhaus heritage and its present and future significance. The Centenary programme 100 years of bauhaus provides the framework." www.bauhaus100.com

"Il Bauhaus, che è già celebrato negli annunci del festival come "sperimentale, poliedrico, transnazionale, radicalmente contemporaneo" e "interdisciplinare", è diventato un elemento nazionale di grande significato" FRANKFURTE ALLGEMEINE 14 01 2019
DOHA

"Un caravanserraglio moderno": Così il suo progettista, Jean Nouvel, definisce il nuovo National Museum of Qatar a Doha (guidato da due sceicche, ndr), che ha tradotto in uno spazio espositivo le misteriose e affascinanti concrezioni di una rosa del deserto, che si estende su un'impressionante superficie di oltre 52.000 metri quadri. L'interno, si presenta composto da incastri di dischi, con pavimenti in cemento levigato color sabbia e pareti rivestite con un intonaco tradizionale che imita la pietra. Il nuovo museo è immerso in un parco caratterizzato dalla scarsa vegetazione ispirata al paesaggio desertico, da un giardino con piante aromatiche e da una laguna artificiale lunga 900 metri, introdotta da 114 fontane scolpite. LA REPUBBLICA 28 03 2019
ABU DABHI

Siglato da Jean Nouvel, il Louvre Abu Dhabi (il marchio Louvre è costato 500+750 milioni di dollari, ndr) è appoggiato sotto una cupola a nido d'ape, che ripropongono forme geometriche in stile arabico. Una rete di corridoi e canali attira le acque del Golfo Persico al suo interno. La combinazione del tutto crea fasci di luce che attraversa-no il tetto fino a colpire le superfici delle bianche pareti, creando riflessi che danzano sopra e attraverso l'edificio. "Ho immaginato il tutto come una metafora del cielo, una cosmografia del cosmo. Non volevo tanta luce, giusto un po', per creare un effetto pioggia"."Non siamo un museo europeo. Questo è un luogo da dove guardare il mondo com'è visto da Abu Dhabi", ha detto il direttore Jean-Luc Martinez (...) il dialogo tra culture è il tema ricorrente (...) anche per le religioni. LA REPUBBLICA 07 11 2017
SERPENTINE PAVILLON
JUNYA ISHIGAMI
(H.U. Obrist)
London, 21 06 - 06 10 2019
BIENNALE DI VENEZIA
58. ESPOSIZIONE DI ARTE

"MAY YOU LIVE IN INTERESTING TIMES"
(R. Rugoff)
Venezia, 11 05 - 24 11 2019
100 YEARS OF BAUHAUS
VISIONARY SPACES. KANDINSKY, MONDRIAN, LISSITZKY AND THE ABSTRACT-CONSTRUCTIVIST AVANT-GARDE IN DRESDEN 1919 - 1932
Albertinum, Staatliche Kunstsammlungen
Dresden 02 03 2019 - 02 06 2019
BAUHAUS I DOCUMENTA. VISION UND MARKE
Neue Galerie
Kassel 24 05 2019 - 08 09 2019
BAUHAUS IMAGINISTA
INTERNATIONAL EXHIBITION AND RESEARCH PROJECT
Weltweit 01 01 2018 - 12 01 2020
Haus der Kulturen der Welt
Berlin 15 03 2019 - 10 06 2019
GUGGENHEIM ABU DHABI
(Arch. F. Gehry)
OPENING 2022
NATIONAL MUSEUM OF KATAR
(Arch. J. Nouvel)
OPENING
Doha, 27 03 2019
KOCHY

"Post the Kerala Floods, help has been pouring in for the State from all quarters, and relief activities are still on. To chip in with its bit, the Kochi Biennale Foundation has organised an exhibition titled Art Rises for Kerala in the city." "On January 18, these works will be up for auction, in collaboration with a leading auction house from Mumbai. The works of artists featured in the auction include veterans from Indian art such as Amrita Sher-Gil, and also contemporary ones like Anish Kapoor (...). International artists such as Francesco Clemente and Robert Montgomery will also be part of this initiative." THE TIMES OF INDIA Jan 5, 2019
PALMA DE MALLORCA

"Quiero que todo quede como esté después de mí en el momento en que yo desaparezca". (Joan Miró) Los dos estudios del pintor en Mallorca abren mañana al público después de una rehabilitación que ha vuelto a colocar cada objeto e incluso las gotas de pintura ahí donde el artista los dejó. El Departamento de Colecciones ubicó, gracias a filmaciones y fotografías de la época, todos los objetos, que, según el inventario, suman casi 4.000 piezas. De esta forma, se ha podido reconstruir fielmente, sin concesiones al artificio, el espacio original de los setenta, la época de máxima ebullición de Miró, y acometer su relectura." EL PAÌS 15 DIC 2018
MESTRE

La stazione di servizio Agip di Bazzera (Mestre) progettata da Costantino Dardi nel 1971, prevedeva un cubo espositore di teli pubblicitari. "Poi volarono sulle auto ferme per fare benzina. E rimase così com'è, nudo telaio", incosapevolmente divenuto vicino ad un'opera di Sol LeWitt. Come poi, un cubo metallico sia divenuto "un punto di riferimento per migliaia di automibilisti e camionisti in viaggio o 'ci vediamo al cubo' di molti giovani" lascia intendere che l'essenzialità minimalista resiste almeno per differenza, come orientamento. "Per questo, il solo fatto che l'Eni abbia ipotizzato di sostituirlo ha provocato le reazioni della città. Camionisti alleati con architetti." da LA REPUBBLICA 28 OTTOBRE 2018
GERMANIA

"L'assenza di esseri umani, lungo la cortina di ferro, nella 'Striscia della morte', allora presidiata da un doppio muro, dal filo spinato e dalle mine antiuomo (aveva lasciato spazio, ndr) a miriadi di uccelli, roditori insetti e piante." Questo processo, osservato a suo tempo da K. Frebel e G. Berwing, ai due lati della Striscia, consentì agli stessi, una volta caduto il muro, di proporre la trasformazione "della 'Striscia della morte' in una 'Striscia verde'". "Oggi è ancora un progetto a macchia di leopardo in fieri". da LA REPUBBLICA 13 SETTEMBRE 2018
LAGOS

"Nigeria's urban hub hustles with creativity. Fine art is flourishing with a brash disposition. Art X Lagos was living up to its reputation as a happening. Not just collectors, but the hip, the curious, the Instagram crown, thronged West Africa's principal fair in November. Lagosians - who are proud of their "hustle", a mix of effort, immagination and brush optimism - will turn any challenge into enterprise. Commerce, music and fashion have long thrived amid the chaos." THE NEW YORK TIMES INTERNATIONAL EDITION, 09-10 02 2019
MOMA
THE VALUE OF GOOD DESIGN
(J. Kinchin)
New York 10 02 2019 - 15 06 2019
TATE MODERN
ARTIST ROOMS: JENNY HOLZER
London 23 07 2018 - 07 07 2019
KOCHI BIENNALE FOUNDATION
ART RISES FOR KERALA
(A. Dube)
Kochi, 12 12 2018 - 29 03 2019
J. PAUL GETTY MUSEUM ROYAL ACADEMY OF ARTS
THE RENAISSANCE NUDE
Los Angeles, 30 10 2018 - 27 01 2019
London, 03 03 - 02 06 2019
CIVIC CENTER LAGOS
ART X 2018
Lagos, 03 - 04 11 2018
HANGAR BICOCCA MILANO
MARIO MERTZ
Milano, 25 10 2018 - 24 02 2019
MOMA
COSTANTIN BRANCUSI SCULPTURE
(P. Pobocha)
New York, 22 07 2018 - 18 02 2019
YINCHUAN

"Come è stata accolta questa biennale dal pubblico cinese? C'è stato stupore. Invece che artistar, per la prima volta convivono artisti mongoli, tibetani, africani e altri appartenenti a minoranze indiane. Un rifiuto dell'universalismo proclamato dalle biennali che importano l'occidente ovunque (Marco Scotini)" LA REPUBBLICA 29 07 18
IRAQ

Il ponte più vecchio del mondo, eretto 4mila anni or sono nell'antica città sumera di Girsu è in prossimità dell'odierna Tello, nell'antica Mesopotamia, oggi Iraq. Riscoperto soltanto nel 1929, adesso verrà restaurato con iniziativa dell'"Iraq Emergency Heritage" (finanziata dal British Museum) che mira a fare del ponte "un potente simbolo di rinascita" (Sebastien Rey, archeologo del museo di Londra). LA REPUBBLICA 04 APRILE 2018
JORDAN

"UNESCO on Tuesday launched the second phase of the project "SIQ STABILITY - Mitigation of Immediate Hazards in the Siq of Petra" at the National Library Department, in cooperation with the Italian embassy. From 2012 to 2015, UNESCO Amman engaged with national authorities in the first phase of the Italian-funded project "SIQ STABILITY - Sustainable Monitoring Techniques for Assessing Instability of Slopes in the Siq of Petra". JORDAN TIMES JAN 20,2018 Si tratta di "un'operazione per mettere in sicurezza il canyon, lungo più di un chilometro e profondo anche 70 metri, dal pericolo di frane, che permette di accedere a Petra, l'antica capitale dei nabatei. Una equipe con il coordinamento tecnico di Giuseppe Delmonaco, coinvolge geologi, alpinisti esperti di consolidamento, diretti da Elio Orlandi, rocciatori giordani e beduini locali, impegnati nel check-in, monitoraggio, pulizia dei detriti e ancoraggio dei massi a più grande rischio" da LA REPUBBLICA 28 MARZO 2018
BANGLA DESH

"The world's largest refugee camp, a temporary home to nearly people that sprawls precariously across barren hills in southeastern Bangladesh, faces a looming disaster as early as April when the first storms of the monsoon season hit, aid workers warn. The Rohingya camp - known officially as the Kutupalong-Balukhali settlements - is the most urgent example of the new calamities that come with the global refugee crisis: a huge influx of desperate people fleeing war or persecution, only to face natural disaster in an ecologically fragile area potentially made more precarious by climate change." THE NEW YORK TIMES MARCH 14, 2018
INDIA

"Uttar Pradesh Minister B. Singh Aulakh today lashed out at Former Minister A. Kahn for saying the Taj Mahal will be "destroyed" like Babri Masjid "was demolished with dynamite", and accused him of making such statements to create tension between two communities. (…) BJP MLA S. Som had said that it was "unfortunate" that the person who built Taj Mahal found a place in history. "I guarantee that history will be changed," Som had added, while calling Mughal emperors "traitors". (…) Taking a different line on this issue, Y. Adityanath UP chief minister told reporters: "The fact to be remembered is that Taj Mahal is the pride of India. The sweat and blood of artisans and labourers in India went into its making. It is a symbol of their hard work which needs to be respected": calling Taj Mahal "a world class monument". THE TIMES OF INDIA OCT 20
MOMA
TOWARD A CONCRET UTOPIA:
ARCHITECTURE IN YUGOSLAVIA,
1948-1980
New York, 15 07 2018 - 13 01 2019
MBAA BESANÇON
TRANSFORMATION (Arch. A. Scarenello)
REOPENING
Besançon 28 12 2018
F.H.E.L., ATELIERS DES CAPUCINS
HENRY MOORE
(J.L. Prat, C. Alandete, S. Barassi, E. Morin)
Landernau, Brest, 10 06 - 04 11 2018
MUSEUM FRIEDER BURDA
JAMES TURRELL
THE SUBSTANCE OF LIGHT
Baden Baden, 09 06 - 28 10 2018
MOCA, YINCHUAN
STARTING FROM THE DESERT.
ECOLOGIES ON THE EDGE
(M. Scotini)
Yinchuan, 09 06 - 19 09 2018
BIENNALE DI VENEZIA
16. ESPOSIZIONE DI ARCHITETTURA
"FREE SPACE"
(Y. Farrell, S. McNamara)
Venezia, 26 05 - 25 11 2018
VENEZIA

"Le sale dove i nove Procuratori di San Marco, per conto del Doge, hanno guidato la Serenissima e i suoi sestieri, per la prima volta, in otto secoli, saranno aperte e visitabili. Le Procuratie Vecchie, già rstauarate da Jacopo Sansovino nel 1500, saranno ristrutturate entro il 2020 dall'archistar inglese David Chipperfield. (Secondo la visione della proprietà, ndr) saranno la casa di Human Safety Net, progetto "di mutuo soccorso alle persone"." LA REPUBBLICA 05 10 2017
TORINO

Dal 30 settembre (primo giorno di apertura al pubblico con un maxi-spettacolo, il Big Bang come è stato battezzato, che durerà fino al 14 ottobre) le Officine Grandi Riparazioni cambiano definitivamente pelle: da maestosa cattedrale industriale, dove una volta si riparavano treni e vagoni, a incubatore di nuove tecnologie e nuovi linguaggi." IL CORRIERE DELLA SERA, 29 SETTEMBRE 2017
AFGANISTHAN

"Des ruines des monastères bouddhistes de Mes Aynak, littéralement " Cuivre et source d'eau " (Ier siècle av. J.-C. - VIIe siècle apr. J.-C.), il ne restera rien. Les moines s'étaient installés sur un trésor : probablement la deuxième réserve mondiale de cuivre, dont l'exploitation a été confiée à la Chine par les Afghans. Roland Besenval : " Le site bouddhique d'Aynak est emblématique", son démantèlement constituerait une perte équivalente " à la destruction des bouddhas de Bamiyan" par les talibans en 2001.Face à cette perspective, le gouvernement afghan décida de repousser l’exploitation du cuivre pour permettre la mise en place d’une campagne de fouilles." LE MONDE 05 07 2017
VICENZA

"Il Museo Palladio produce conoscenza attraverso la ricerca e la redistribuisce a tutti: ha sede nell'unico palazzo di cui Palladio potè osservare l'intera costruzione e anche la decorazione." LA REPUBBLICA 18 06 2017
VENEZIA

"L’Agenzia Magnum celebra in Italia i 70 anni della Fondazione con le mostre “Robert Capa. Retrospective” a Bassano del Grappa e “Werner Bischof. Fotografie 1934-1954” a Venezia. (…) il primo ne è stato il fondatore nel 1947 con Cartier Bresson, Rodger, Seymur e Vandivert; il secondo membro fin dal 1949." IL MANIFESTO 24 SETTEMBRE 2017
BERLIN

After seven years of construction (the renovation costs spiraled from an estimated 239 million euros to 400 million), the Staatsoper is finally preparing to reopen its doors on the historic Boulevard Unter den Linden, at least temporarily (The season begins on Sept. 30 with a concert outside the opera house and continues on Oct. 3 with a new production of Schumann's "Szenen aus Goethes Faust," to be conducted by the music director, Daniel Barenboim, and staged by the current general director, Jürgen Flimm … the house reopens permanently on Dec. 7). THE NEW YORK TIME, 03 SEPT. 2017
CENTRO REINA SOFIA MADRID
RETHINKING GUERNICA HISTORIC AND CONFLICT IN 20th CENTURY
New website
PAC MILANO
IL TERRITORIO DELL'ARCHITETTURA
GREGOTTI e ASSOCIATI 1953_2017
Milano, 20 12 2017 - 11 02 2018
FUNDACIÓ MIES VAN DER ROHE
BARCELONA

"MIES VAN DER ROHE. BARCELONA 1929"
Barcelona, presentation 19 12 2017
PALAZZO BARBARANO, VICENZA
PALLADIO MUSEUM
Vicenza, permanent exhibition
ABU DHABI LOUVRE
(Arch. J. Nouvel)
OPENING
Abu Dhabi, 11 11 2017
STAATSOPERA, BERLIN
REOPENING
Berlin, 03 10 2017
TATE MODERN LONDON
HYUNDAI COMMISSION: SUPERFLEX: ONE TWO THREE SWING!
London, 03 10 2017 - 02 04 2018
MOSUL

"Since the east was cleared of militants with relatively little destruction, a sense of normalcy has been reclaimed there, with civilians returning, schools and shops reopening - including a liquor store - and traffic clogging the streets. In the west, though, whole neighborhoods have been flattened, and hundreds of thousands of civilians now live in camps that have sprouted in the barren landscapes surrounding the city." NEW YORK TIMES, JUNE 18, 2017
HONG KONG

"Thousands of mourners marched through the heart of Hong Kong in a candlelight vigil for Chinese Nobel peace prize laureate Liu Xiaobo (…)The vigil ended at Beijing's main presence in Hong Kong, an imposing skyscraper topped with a black glass sphere, where a makeshift memorial had been built. Black and white portraits of Liu were surrounded by white chrysanthemums, a symbol of mourning in Chinese culture. " THE GUARDIAN 16 07 2017
MÜNSTER

"A total of some 30 new artistic productions will be on display all over the city space of Münster, covering the spec-trum between sculpture and performative art in the urban space. (Meanwhile, ndr) the traces and ghosts of the past editions have become an important additional site-specific condition for all involved.For the first time in its history, the Skulptur Projekte will broaden its radius beyond the city borders and will cooperate with another city (…) Marl chosen (because, ndr) for its different identity after World War II: reconstruction and continuity in Münster, radical new beginning in Marl. PRESS CONFERENCE 09 06 2017
PARIS

"Focusing on archaeology, architecture, immaterial heritage, and contemporary art, this unprecedented exhibition of Institut de Monde Arab is highlighting the cultural and artistic richness of the Islamic communities in sub-Saharan Africa." www.imarabe.org
NAPOLI

Il Teatro Massimo presenta (09-15 04 2017) Electra by Richard Strauss con una riedizione di Anselm Kiefer's sceno-graphy (2003), la corte di un 'palazzo' di quattro piani costruito con containers decorati in gesso e aggettante balco-nate dove si muovono gli interpreti. L'ESPRESSO 02 04 2017
ATHENS

"The project of restore Parthenon, beginning in 2014 and scheduled in 2020, is now trying to expect for when the scaffoldings will be no more essential. Working progress includes many different branch of knowledge, from archeology to marble's technology (even about effects of pollution) and handmade competences, to handling and framework engineering meanwhile visitors access." EKATIMERINY 02 07
OFFICINE GRANDI RIPARAZIONI, TORINO
NUOVO CENTRO CULTURALE
Torino dal 30 09 2017
TRE OCI VENEZIA
WERNER BISCHOV.FOTOGRAFIE 1934-54
(M. Bischovs)
Venezia, 22 09 2017 - 25 02 2018
HANGAR BICOCCA MILANO
LUCIO FONTANA AMBIENTI
(M. Pugliese)
Milano, 21 09 2017 - 25 02 2018
PS1
YOUNG ARCHITECTS PROGRAM 2017
New York, ongoing from June 29
MoMA
FRANK LLOYD WRIGHT AT 150: UNPACKING THE ARCHIVE
New York, June 12-October 1, 2017
MÜNSTER SCULPTURE PROJECT 2017
(curator MARIANNE WAGNER)
Münster, June 10-October 1, 2017
FONDATION BEYLER, BASEL
WOLFANG TILLMANS
Basel, 28 05 - 01 10 2017
BIENNALE DI VENEZIA
57. ESPOSIZIONE D'ARTE "VIVA ARTE VIVA"
(C. Macel)
Venezia, 13 05 - 26 11 2017
PARIS

"Cinq boules et quelques remous Le centre cultuel et culturel russe a été inauguré dans un contexte crispée" LE MONDE 25 OCTOBRE 2016

Centre Pompidou machine á voyager dans l'espace-temps L'institution culturelle, qui fête le 31 janvier ses 40 ans, a permis á Paris de rattraper son retard artistique, tout en inventant un modèle interdisciplinaire ouvert sur le monde." LE MONDE, 22 JANVIER 2017
L'ANTICO

“Un tetto per l’Arena , un pavimento per il Colosseo (…) Il monumento per l’Italia è diventata un prêt-à-porter.” IL CORRIERE DELLA SERA 1 FEBBRAIO 2017

“Il Partenone è il simbolo della democrazia, La ministra greca della cultura spiega il senso del no alla concessione dell’Acropoli alle sfilate di moda." IL MANIFESTO 19 FEBBRAIO 2017
ATHENS&KASSEL

"Documenta 14 will be the first time that the exhibition will be hosted in two cities, Athens and Kassel. The selection of Athens amid its growing economic and political troubles was intentional, said the exhibition’s artistic director, Adam Szymczyk. “Athens seemed to be the place where contradictions meet: ‘the cradle of civilization’ affected by crisis and debt, its citizens enduring a lasting uncertainty as to their future,” Mr. Szymczyk said." THE NEW YORK TIMES, JUNE 8 2015
VENEZIA

57. Esposizione Internazionale d’Arte 2017. Christine Macel: "L'arte è sempre arte anche se non si vende." LA REPUBBLICA 7 FEBBRAIO 2017
“Il Cda della Biennale si è riunito lunedì 16 gennaio e, su proposta del Presidente Paolo Baratta, ha deliberato di affidare la curatela della 16. Mostra Internazionale di Architettura del 2018 a Yvonne Farrell e Shelley McNamara." http://www.labiennale.org/it/architettura/news/17-01.html
LONDON

SERPENTINE PAVILION 2017 A group of architects have been invited to submit designs for selection, marking a new approach to the annual commission. The selection will be made by Yana Peel and Hans Ulrich Obrist together with a new Pavilion advisory group that includes Richard Rogers and David Adjaye. http://www.serpentinegalleries.org/sites/default/files/press-releases/serpentine_galleries_forward_programme_2017-18_final.pdf
DOCUMENTA 14
LEARNING FROM ATHENS" (Artistic Director ADAM SZYMCZYK )
Athens, 8.4 - 16. 7. 2017
Kassel, 10.6 - 17.9. 2017
MONUMENTA GRAND PALAIS
BIENTÔUT EXPO JARDINES
Paris, 15 Mars-24 Julliet
BERKELEY ART MUSEUM
HIPPIE MODERNISM: THE STRUGGLE FOR UTOPIA
Berkeley, March 8- May 21
GUGGENHEIM MUSEUM NEW YORK
DOUG WHEELER: PSAD SYNTHETIC DESERT
New York, 23 03 - 02 08 2017
PALAIS DE TOKYO PARIS
LE LITTLE PALAIS PAR WILFRID ALMENDRA
Paris, from 02 04 2017
INSTITUTE DE MONDE ARABE PARIS
THE ISLAMIC TREASURES OF AFRICA:
FROM TIMBUKTU TO ZANZIBAR
Paris, 14 04 - 30 07 2017
WITTEMBERG
LUTHER UND DIE DEUTSCHEN
(W. Smerling)
Wittemberg, 04 05 - 05 11 2017